در هنگام سازماندهی شبكه خانگی یا محلی خود، راحت تر این است كه به هر یك از كامپیوترهای موجود در شبكه آی پی آدرس خودش را اختصاص دهید تا بخواهید از DHCP استفاده نمایید. در این مقاله نگاهی به نحوه انجام این كار در نسخه های مختلف ویندوز ایكس پی ، ویستا و ویندوز ۷ خواهیم داشت.

اگر شما مدیر یك شبكه خانگی شامل چند  دستگاه رایانه میباشید، بهتر است برای هر یك از آنها یك آدرس خاص تعیین كنید. در صورت استفاده از DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)(پروتكل پیكربندی پویای میزبان) ، هر یك از كامپیوترهای شبكه با هر بار بوت شدن درخواست اختصاص آدرس خواهند كرد. هنگامی كه شما مجبور به انجام عیب یابی شبكه خود باشید، مسلما این قضیه برای شما ایجاد مزاحمت و دوباره كاری كرده چون مجبورید به سراغ تك تك دستگاه ها رفته و چك كنید كه آدرس آی پی هر كدام چیست.

استفاده از آی پی آدرس استاتیك مانع از بروز اختلال بین سیستم ها شده و به شما اجازه می دهد تا آنها را آسان تر مدیریت كنید. تعیین  ادرس آی پی در نسخه های ویندوز اساسا روند مشابهی دارد ، اما مراحل رسیدن به  این هدف جزئیاتی دارد  كه شما در هر نسخه باید به آن توجه كنید تا این كار را به طور صحیح در ویندوز خود به انجام برسانید.

ویندوز ۷

برای تغییر آدرس آی پی كامپیوتر در ویندوز ۷ ، عبارت شبكه و به اشتراك گذاشتن(network and sharing) را در جعبه جستجوی منوی استارت تایپ كنید و هنگامی كه برنامه Network and Sharing Center در بالای كادر جستجو ظاهر شد بر روی ان كلیك كنید.

بعد هنگامی كه «مركز شبكه و به اشتراك گذاری» باز شد ، بر روی تغییر تنظیمات آداپتور(Change adapter settings) كلیك كنید.

بر روی آداپتور محلی(local adapter) خود راست كلیك كرده و Properties را انتخاب كنید.

در پنجره Local Area Connection Properties   این گزینه  را پیدا كرده: Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) بر روی ان كلیك كنید تا آبی شود سپس  بر روی دكمه Properties. كلیك كنید.

حالا دكمه های رادیویی دومی كه چنین عبارتی است: Use the following IP address را انتخاب كنید و به ترتیب آی پی آدرس، ماسك زیر شبكه(Subnet mask) و دروازه پیش فرض (Default gateway) مطابق با راه اندازی شبكه خود را وارد كنید. سپس باید آدرس سرور دی ان اس ترجیحی (Preferred)و جایگزین(Alternate) را وارد كنید. در تصویر زیر همانطور كه ملاحظه می كنید چون ما قصد استفاده از یك شبكه خانگی را داشتیم در نتیجه ترجیح دادیم از كلاس پیكربندی شبكه C (كلاس ساده) و دی ان اس گوگل (Google DNS)استفاده كنیم.

در آخر كنار گزینه Validate settings upon exit ( تایید تنظیمات بالا به محض خارج شدن از پنجره) تیك بزنید تا ویندوز بتواند هر گونه مشكل احتمالی در مورد آدرس هایی كه شما وارد كرده اید پیدا كند. وقتی كه این كار به پایان رسید و ویندوز مشكلی پیدا نكرد  ok كنید.

حالا می توانید از پنجره Local Area Connections Properties نیز با زدن close خارج شوید.

ویندوز ۷ برنامه تشخیص شبكه  را اجرا كرده و بررسی می كنند  كه ارتباط درون شبكه ای برقرا شده و مشكلی نداشته باشد. در مورد دستگاه ما ویندوز به هیچ مشكلی برخورد نكرد، اما اگر در مورد شما مشكلی پیدا ش ، می توانید برنامه عیب یابی شبكه(network troubleshooting wizard)  را اجرا كنید تا مشخص شود مشكل از كجاست.

حالا شما می توانید برنامه خط فرمان(command prompt) را  اجرا كرده و با وارد كردن دستور ipconfig می توانید مشاهده كنید كه تنظیمات آداپتر شبكه با موفقیت تغییر  پیدا كرده است.

ویندوز ویستا

تغییر آی پی از DHCP به نشانی استاتیك در ویندوز ویستا بسیار شبیه به ویندوز ۷ است ، اما رفتن به مراحل در این ویندوز كمی متفاوت می باشد. این كار را  با  باز كردن منوی استارت، راست كلیك بر روی شبكه Network)) ، و انتخاب Properties آغاز كنید.

برنامه مركز شبكه و به اشتراك گذاری (Network and Sharing Center)باز می شود… با بر روی مدیریت اتصالات شبكه (Manage network connections)كلیك كنید.

بر روی آداپتوری از شبكه كه می خواهید به آن آدرس آی پی اختصاص داده راست كلیك كرده و Properties را كلیك كنید.

Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)   را های لایت كرده سپس بر روی دكمه Properties كلیك كنید.

حالا باید آی پی ، ماسك زیر شبكه، دروازه پیش فرض ، و آدرس دی ان اس سرور را همانند بالا تغییر داده. وقتی كه كارتان به پایان رسید OK  را كلیك كنید.

سپس باید پنجره Local Area Connection Properties  را ببندید تا تنظیماتی كه انجام داده اید در ویندوز اثر كنند.

در نهایت می توان برنامه خط فرمان را اجرا،دستور ipconfig  را به منظور بررسی موفق تغییرات وارد نمود.

ویندوز ایكس پی

در این مثال ما با استفاده از ویندوز ایكس پی سرویس پك ۳ نسخه مدیا سنتر به تغییر آدرس آداپتور بی سیم(وایرلس) می پردازیم.

برای تنظیم آی پی استاتیك در ایكس پی راست كلیك بر روی My Network Places  كرده و Properties را انتخاب كنید.

بر روی آداپتوری از شبكه كه می خواهید به آن آدرس آی پی اختصاص داده راست كلیك كرده و Properties را كلیك كنید.

حال Internet Protocol (TCP/IP)  را های لایت كرده و دكمه Properties را انتخاب كنید.

حالا آی پی ، ماسك زیر شبكه ، دروازه پیش فرض ، و آدرس دی ان اس سرور  را تغییر دهید. وقتی كه این كار به پایان رسید  OK را كلیك كنید.

سپس قبل از اینكه هر گونه تغییر در سیستم مشاهده شود باید  از پنجره Network Connection Properties خارج شوید.

باز هم شما می توانید به بررسی فوری موفقیت اعمال تنظیمات با دستور ipconfig در برنامه خط فرمان بپردازید. در صورتی كه شما نمی دانید چگونه برنامه خط فرمان را اجرا كنید، استارت را كلیك كرده و سپس بر روی Run كلیك كنید.

در جعبه Run عبارت  cmd  را تایپ كرده و OK كنید.

سپس در پنجره برنامه خط فرمان دستور ipconfig  را تایپ نموده و اینتر بزنید. این كار به شما آدرس آیپی آداپتور شبكه كه دچار تغییر شده است را نشان می دهد.

جمع بندی

اگر شما یك شبكه  در دفتری كوچك یا شبكه خانگی دارید ، تخصیص آدرس آی پی خاص به  هر یك از كامپیوترهای موجود در شبكه ،مدیریت شبكه و رفع مشكلات اتصال شبكه را  بسیار آسانتر می سازد.

منبع:howtogeek


چهارشنبه 8 آبان 1392
بؤلوملر : Education,