راهنمای اوركلاك كارت گرافیك و بازدهی بیشتر در بازی ها

علی اصغر هنرمند - یكشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰

شما از كارت گرافیك كامپیوترتان راضی هستید؟ نظرتان چیست كه با كمی اوركلاك بتوانید بازی مورد علاقه تان را با گرافیك بالاتر روی كامپیوترتان اجرا كنید؟ 

اوركلاك یكی از سرگرمی های مورد علاقه گیك های كامپیوتر بوده و شاید شما هم بدتان نیاید كه كارت گرافیك كامیپوترتان را اوركلاك كنید. البته این موضوعی نیست كه هر كسی سراغ آن برود اما اگر خودتان را جزو گیك ها می دانید و به این موضوع علاقمند هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.


مواد لازم:

سخت افزار هر كامپیوتر با دیگری متفاوت است اما برای اجرای این عملیات در عین سادگی اجرا شما به اینها نیاز دارید: 

یك كامپیوتر ویندوزی: فعلا این آموزش مخصوص ویندوزی ها است. بیشتر اهالی بازهای كامپیوتری هم معمولا از این سیستم عامل استفاده می كنند. 

یك كارت گرافیك انویدیا یا AMD : زیاد اهمیت ندارد كه كارت شما چه مدلی است. این روش تقریبا روی همه مدل ها كار می كند. 

یك نرم افزار اوركلاك: مانند EVGA Precision یا MSI Afterburner البته علارغم اسم این دو نرم افزار، اینها روی تمام كارت گرافیك ها كار می كنند و تقریبا مانند هم هستند و تفاوتی نمی كند از كدام یك استفاده كنید. در مثال های این آموزش از EVGA Precision استفاده شده است. 

نرم افزار FurMark برای تست استرس پردازشگر گرافیكی. 

صبر: برای اوركلاك كردن شما جدا به صبر و حوصله نیاز دارید و علاوه بر دقت بالا لازم است، مراحل كار را با حوصله انجام بدهید. توصیه می كنیم یك لیوان چای یا قهوه آماده كنید و روی موبایل تان راهنمای اوركلاك سی پی یو نارنجی را بخوانید.


مرحله اول: كلاك را بالا ببرید

medium_09c145ad82c9893262fdec2d0852f3d2.jpg

حالا كه نرم افزارهای مورد نیاز را نصب كرده اید، می توانید دست به كار شوید. نرم افزار Precision یا Afterburner را اجرا كنید و در پنجره ای كه مقابل تان است شما ۴ گزینه برای تغییر دارید: 

Core Clock (برای شروع با این گزینه كار داریم ) 
Shader Clock 
Memory Clock (در مرحله بعد سراغ این یكی می رویم) 
Fan Speed 

البته گزینه Shader Clock فقط در كارت های مدل انویدیا قابل تنظیم است و اگر كارت گرافیك شما ساخت ای ام دی است می توانید آن را نادیده بگیرید. اگر از برنامه Afterburner استفاده می كنید یك گزینه تنظیم ولتاژ هم دارید كه در این آموزش آن را هم بهتر است فراموش كنید! و گزینه Fan Speed را روی حالت Auto قرار بدهید. 

برای شروع سراغ دستكاری Core Clock می رویم. اگر كارت گرافیك شما ساخت انویدیا است اطمینان حاصل كنید كه دكمه Link كنار Core و Shader روشن باشد. حالا سرعت كلاك را بین 5 تا 10 MHz بالا ببرید و روی دكمه Apply كلیك كنید. می خواهیم این كار را قدم به قدم و آرام آرام انجام بدهیم تا اینكه بالاخره در تست استرسی كه انجام می دهیم به مشكل بر بخوریم تا بدانیم مرزهای حداكثری توان كارت گرافیك كجا است.


مرحله دوم: تست استرس

medium_e23d4e4dd089736df8cf2e08056424c3.jpg

نرم افزار Furmark را باز كنید و رزولوشن را روی رزولوشن نمایشگر تنظیم كنید و گزینه Fullscreen را فعال كرده و دكمه Burn in test را بزنید. حالا یك دونات بزرگ روی نمایشگر می بینید با یك گراف از كارت گرافیك و یك عدد دما كه در پایین نمایش داده شده است. در طول تست استرس شما می خواهید كه دو كار انجام بدهید: 

۱- روی نمایشگر دنبال آرتیفكت بگردید: اگر كارت گرافیك شما بیش از توانایی اش تحت فشار قرار گرفته باشد شما روی آن شیرینی بزرگ چیزهایی به نام «آرتیفكت» خواهید دید. چیزهایی كه نشان می دهد كارت گرافیك شما به خوبی كار نمی كند. اینها ممكن است به شكل های مختلفی ظاهر شود. مثل خطوط سیاه یا دانه های برف مانند. ممكن است این آرتیفكت ها خیلی هم واضح و مشخص نباشند. بنابراین لازم است كه با دقت نمایشگر را بررسی كنید. 

۲- مراقب دما باشید: توجه كنید كه دمای كارت گرافیك بیشتر از ۹۰ درجه سانتیگراد نشود. برای یك اوركلاك محافظه كارانه كه اینجا آموزش اش را می خوانید، لازم است كه دمای كارت گرافیك را كمتر از ۹۰ درجه نگه دارید. 

تست استرس را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید و اگر مشكلی نبود سراغ مرحله سوم بروید.


مرحله سوم: افزایش و تكرار

medium_f0d646611ca85c1581b8164f11f5bdce.jpg

اگر در تست استرس هیچ آرتیفكتی پیدا نكردید و دمای كارت گرافیك هم زیر ۹۰ درجه باقی ماند، می توانید با دقت فراوان مانند مرحله اول 5 یا 10 مگاهرتز دیگر سرعت كلاك كارت گرافیك را افزایش داده و روی دكمه Apply كلیك كنید. و دوباره نرم افزار Furmark را اجرا كرده و تست استرس كنید. این مراحل را آنقدر اجرا كنید تا شروع به دیدن آرتیفكت ها بكنید یا اینكه كارت شما از دمای مناسب عبور كند. 

وقتی به چنین حالتی رسیدید یك مرحله به عقب برگردید و تست را برای یك ساعت و بیشتر اجرا كنید. در طول این یك ساعت نیاز نیست كه تمام مدت به نمایشگر زل بزنید و كافی است و هر چند دقیقه یك بار آن را بررسی كنید. 

وقتی شما بالاترین حالت پایدار را برای Core Clock پیدا كردید نوبت به اوركلاك كردن Memory Clock می رسد. این یكی هم دقیقا مانند قبل است. تمام مراحل قبلی را برای Memory Clock هم انجام بدهید تا به بالاترین سرعت پایدار برای این گزینه هم برسید و وقتی آن را هم پیدا كردید باید به خودتان تبریك بگویید. چرا كه شما با موفقیت كارت گرافیك كامپیوتر خودتان را اوركلاك كرده اید و حالا می توانید تغییر را در سرعت اجرای بازی ها ببینید. 

فراموش نكنید كه هر كارت گرافیك با دیگری متفاوت هست و نتایج اوركلاك روی هر كدام متفاوت خواهد بود. ضمن اینكه این یك مقاله آموزشی است برای اینكه با مبانی اوركلاك كردن كارت های گرافیكی به زبان ساده آشنا شوید و قرار نیست شما هم حتما این كار را انجام بدهید. 

توصیه می كنیم با داشتن اطلاعات كافی و تجربه قبلی و با احتیاط كامل سراغ اوركلاك بروید و مسوولیت انجام آن كاملا به عهده خودتان است. 

یکشنبه 27 مرداد 1392
بؤلوملر : Education,