یكی از راه‌های بسیار مناسب برای نصب سیستم‌عامل‌های مختلف برروی كامپیوتر، استفاده از حافظه‌های جانبی مانند فلش‌مموری‌ها می‌باشد. اما چگونه می‌توان به وسیله یك فلش‌مموری، كامپیوتر را بوت كرد؟ اگر كلیه محتویات دیسك نصب ویندوز ۷ یا هر سیستم‌عامل دیگری را در داخل یك فلش‌مموری كپی كنید، باز هم نمی‌توانید از این فلش‌مموری برای نصب سیستم‌عامل برروی كامپیوتری كه سیستم‌عامل ندارد، استفاده كنید. برنامه‌های متفاوتی به منظور ساخت یك فلش درایو قابل بوت برای نصب سیستم‌عامل‌های متفاوت وجود دارند. اما امروز تصمیم داریم به كمك برنامه YUMI، نحوه ساخت یك فلش درایو با قابلیت بوت چند سیستم‌عامل را برایتان شرح دهیم.

احتمالا تا به حال به این فكر افتاده‌اید كه سیستم‌عامل ویندوز ۷ یا ۸ را به كمك یك فلش‌مموری بر روی كامپیوتر خود نصب كنید یا حتی آن را از روی فلش‌مموری اجرا كنید. برای انجام هر كدام از این كارها به یك فلش‌ جداگانه احتیاج خواهید داشت. اما ما قصد داریم برنامه ای را به شما معرفی كنیم، كه با استفاده از یك فلش مموری بتوانید قابلیت بوت چند سیستم‌عامل را تجربه كنید. در حقیقت این برنامه نوعی بوت چندگانه Multi Boot است. با YUMI ابتدا فلش شما تبدیل به یك فلش Bootable شده و سپس بسته به حجم فلش (۲ ، ۴ ، ۸ و … گیگ) می‌توانید انواع و اقسام نرم‌افزارهای قابل بوت مانند Clean-Up tools را بر روی آن بریزید. علاوه بر اینها، YUMI می تواند دیسك قابل بوت شما را مجهز به منوی ساده ای كند كه هر بار كه خواستید مجددا ویندوز نصب كنید، از این منو استفاده كنید. اگر یكی از اعضای خانواده شما هر چند روز یكبار كامپیوتر خود را دستكاری كرده و از شما درخواست می كند برای او ویندوز بریزید، می توانید از این راه استفاده كنید و یك دیسك  یا فلش مموری نصب آسان ویندوز كه مجهز به منو هم باشد، برای او تهیه كنید.

بعد از معرفی YUMI، سراغ نحوه ساخت یك فلش درایو با قابلیت بوت چندگانه به كمك این برنامه دوست داشتنی می‌رویم.


قدم اول


فلش‌مموری كه تصمیم دارید برای این كار انتخاب كنید را به رایانه متصل كنید.


قدم دوم


برنامه YUMI را از اینجا دانلود كرده و آن را اجرا كنید. برنامه نیازی به نصب ندارد و Portable است.

برنامه قبل از اجرا از شما می‌خواهد كه شرایط برنامه را قبول كرده و سپس اجرا می‌شود. محیط برنامه بسیار ساده و كاربردی می‌باشد. فقط لازم است نام درایو فلش‌مموری -در Step1- و نوع سیستم‌عامل یا برنامه‌ای كه تصمیم دارید بر روی فلش ریخته شود -در Step 2- را انتخاب كنید. البته قبل از انجام عملیات بهتر است از اطلاعات مموری خود بك‌آپ گرفته و سپس درYumi گزینه فرمت فلش‌مموری را انتخاب كنید.




قدم سوم


اگر گزینه ی مورد نظر شما در جدول نبود. گزینه ی Try an Unlisted ISO رو انتخاب كنید. پس از آن گزینه Download The ISO را برگزینید و فایل ISO مورد نظر خود را از لینك هایی كه YUMI در اختیارتان قرار می دهد، دانلود كنید. اگر فایل ایزو را در هارد سیستم دارید آن را انتخاب كرده و در نهایت بر روی آیكن Create كلیك كنید. اگر تمایل به دانلود این فایل ها ندارید، برای ساخت فایل ISO می توانید از برنامه های Nero یا Power ISO استفاده كنید.

بعد از اتمام این مرحله و ریخته شدن فایل ایزوی سیستم عامل اول بر روی فلش، Yumi از شما خواهد پرسید كه آیا تصمیم دارید برنامه یا سیستم‌عامل دیگری را به فلش اضافه كنید. اگر مایل به انجام آن هستید فقط لازم است مراحل قبل را با یك فایل ایزوی دیگر تكرار كنید فقط حواستان به این باشد كه تیك گزینه فرمت فلش را بردارید تا فلش شما دوباره فرمت نشود.


قدم چهارم


كامپیوتر خود را ری‌استارت كنید و با زدن دكمه Delete منوی مربوط به BIOS Booting را برروی USB Device Boot From تنظیم كنید. زمانیكه كامپیوتر برای شروع به كار بالا می‌آید، Yumi تمامی برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌هایی كه بر روی فلش‌مموری ذخیره كرده‌اید را برایتان لیست می‌كند تا بتوانید یكی از آن‌ها را انتخاب كنید.

بدین ترتیب می‌توانید یك فلش‌مموری با گنجایش بالا تهیه كرده و برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های مورد نیازتان را بر روی آن ریخته و بنا بر نیازتان از هر یك از آنها استفاده كنید و به راحتی به منو های قبلی باز گردید.



پنجشنبه 10 مرداد 1392
بؤلوملر : windows,